Platform voor buurtontwikkeling

Er is veel aandacht voor het inclusiever maken van initiatieven en activiteiten voor en door wijkbewoners. Is dit een nobel streven? Of kun je juist beter werken aan een inclusieve wijk?

Ik spreek Renze Engelkes in januari omdat ik nieuwsgierig ben naar de samenwerking tussen gemeentes en welzijnsorganisaties. Wat is de waarde van welzijn voor gemeentes? En hoe laat je dat zien?

Daniël Pit is een ouwe bekende van Buurtwijs. Sinds 2017 blogt hij regelmatig over verwonderingen en frustraties die hij als vakontwikkelaar tegenkomt in het opbouwwerk. Maar afgelopen jaar verraste hij ons met een tweetal heerlijke podcast uit de praktijk.

Half maart kwam Nederland thuis te zitten en werden er andere manieren gevonden om met elkaar in contact te komen. Gesprekken vanaf het balkon of in de tuin, bingo’s op Facebook en eindeloos veel videobellen. Betekent dit dat het belang van fysieke ontmoetingsplekken niet zo groot is als wordt gesuggereerd in de publicatie Wij in de Wijk?

‘Lange leve ons’, schreef Volkskrant columniste Sheila Sitalsing, reagerend op de wijze waarop Nederland omgaat met de pandemie. Ons? Is er een ramp nodig om het verdeelde Nederland tot onderlinge solidariteit te bewegen?

Verbonden op afstand

Foto: stock (123rf)

Eric Hendriks van MijnBuurtje heeft een schat aan ervaring als het aankomt op online samenwerken in de buurt. Hij is, naast sociaal dier, ook een digitaal dier.

Vogelaar Academie

Foto: stock (123rf)

Tijdens het We doen het samen! Festival op 28 maart 2020 wordt De Vogelaar Academie voor Gemeenschapskracht gelanceerd. Dit is een open en laagdrempelig kennis- en leernetwerk voor bewoners en beroepskrachten die samen leren over de kracht van gemeenschappen. Lokale gemeenschappen werken aan vitale wijken, dorpen en gebieden.

Foto van Habiba gemaakt door Rob Lamping

Foto: Rob Lamping

Habiba Chrifi-Hammoudi, consulent bij Steunpunt Mantelzorg Utrecht, is al jaren betrokken bij Alle Mantelzorgers Werken aan Hun Toekomst, AMWHAT in het kort. Een opleiding die destijds door Stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie werd ontwikkeld en die Habiba met een docent verder uitwerkte.