Platform voor buurtontwikkeling

Foto van kranten

Credits: Robert Lagendijk

Praktijkverhaal
15 mei 2023

Buurtkranten verdwijnen langzaam maar zeker van het toneel. Deze huis-aan-huisbladen zijn echter van grote waarde voor de buurt en haar bewoners. Hoe weet hoofd- en eindredacteur Roos Hendriks het enthousiasme voor de buurtkrant OpNieuw in de Amsterdamse Nieuwmarktbuurt vast te houden?

  De videoserie is gemaakt in het kader van de wijkaanpak Samen voor Overvecht. Hier vind je de hele serie: Youtubekanaal Echt Overvecht  

Een bijzonder gesprek over succes, support en ondernemerschap in Kanaleneiland in Utrecht. Met een scherpe conclusie: overheid, ga zelf eens participeren.

Anita Groenink staat aan het roer van MidWest, een bewonersbedrijf dat dankzij de verhuur van (creatieve) werkplaatsen, vergaderlocaties en het runnen van horeca ruimte creëert voor maatschappelijke initiatieven uit de buurt. De afgelopen jaren werkte ze aan een stevig verdienmodel.

  Stel je eens voor dat burgers via wijkondernemingen echt een economische factor zouden gaan vormen. Zou dat dan een terugkeer naar de kneuterigheid zijn, of een krachtig gebaar van autonomie?

Steeds meer buurthuizen organiseren dagbesteding voor ouderen in de wijk. Dat levert zorg op maat, maatschappelijke waarde voor de buurt en het levert voor de gemeente flinke besparingen op. Toch is lang nog niet iedereen klaar voor de nieuwe rolverdeling die het met zich meebrengt.

  Steeds vaker nemen burgers het heft in eigen handen. Maar om burgerinitiatieven tot een succes te maken, is een professionele aanpak essentieel, concluderen Malika Igalla en Ingmar van Meerkerk.

Buurthuizen zijn het ‘ecosysteem’ van een sociale buurt

Foto: Wijkvereniging Tuinwijk (Flickr Creative Commons)

Buurthuizen zijn allang niet meer alleen de traditionele gemeenschapshuizen van weleer. Nu bewoners het zelf doen, ontstaan er nieuwe plekken. Deze zijn niet éénvormig, maar het zijn innovatieve mengvormen van uiteenlopende functies geworden. Een paar voorbeelden.