Platform voor buurtontwikkeling

‘Samen eten is iets universeels, het heeft een belangrijke plek in elke cultuur’

Resto VanHarte: het recept voor een betere buurt
‘Samen eten is iets universeels, het heeft een belangrijke plek in elke cultuur’

Foto's: Resto VanHarte

Methodebeschrijving
afbeelding van Eric Apon  
6 juni 2017

Buurtbewoners gaan tijdens de buurtdiners van Resto VanHarte met elkaar in gesprek en dat leidt tot nieuwe vriendschappen. Resto VanHarte zet zich in om ook sociaal geïsoleerde bewoners te bereiken.

 

 

Nadat twee oudere, alleenstaande dames elkaar in 2007 ontmoetten aan de eettafel van Resto VanHarte vierden ze de daaropvolgende Kerst en Oud en Nieuw met elkaar. De twee gingen sindsdien ieder jaar een weekje met elkaar op vakantie. Het is één van de voorbeelden van hoe Resto VanHarte nieuwe vriendschappen tussen buurtbewoners mogelijk maakt.

Samen eten is iets universeels

Eric Apon is projectcoördinator en fondsenwerver bij Resto VanHarte, een stichting die door heel Nederland eettafel projecten (Resto’s) organiseert, als middel tot ontmoeting, participatie en activering. Sinds 2005 ontwikkelt Apon de Resto’s, die nu in 22 steden te vinden zijn: ‘Ik heb er bewust voor gekozen om na mijn veertigste nog een sociale studie te volgen. Ik vind het erg dat mensen thuis verpieteren en wil me daar graag voor inzetten. Met onze Resto’s gaan we op een simpele manier het sociaal isolement van buurtbewoners tegen. Samen eten is iets universeels, het heeft een belangrijke plek in elke cultuur, dat maakt het laagdrempelig.’ Rondom en tussen de gangen van de maaltijd door maken we ruimte voor informatie, discussie en dialoog rondom diverse thema’s.’

Apon vervolgt: ‘Vitale en minder vitale buurtbewoners, jong en oud kunnen aanschuiven. Iedereen is welkom. Voor 7 euro krijgen ze een driegangenmenu. Mensen met een minimuminkomen betalen 4 euro, want de maaltijd is het middel tot de ontmoeting en meer en moet dus geen drempel opwerpen. Aan tafel worden de mensen gemotiveerd om met tafelgenoten in gesprek te gaan. De manager van het Resto onderhoudt contact met lokale organisaties en initiatieven en kiest op basis daarvan een passend thema. Bijvoorbeeld ‘samenredzaamheid’: wat je als buurtbewoner voor een ander kunt betekenen en waaraan je zelf behoefte hebt. Soms nodigen we een spreker uit die tussen de gangen door iets uitlegt over een onderwerp. Zo geven we deelnemers tijdens het diner handreikingen om hun sociale, fysieke en mentale gezondheid te verbeteren.’

Nieuwe vrienden en lokale leerwerktrajecten

‘Enquêtes onder de gasten en vrijwilligers laten zien dat een groot deel van hen tijdens de Resto avonden nieuwe vrienden en kennissen maakt en dat ze vervolgens ook samen andere activiteiten ondernemen. Ze geven aan dat ze meer over hun wijk en de mogelijkheden te weten zijn gekomen en dat ze gezonder zijn gaan eten.’

Op de vraag wat Resto VanHarte bijzonder maakt, antwoordt Eric Apon: ‘Het mes snijdt aan twee kanten: bewoners kunnen als gast deelnemen aan de maaltijd maar ze kunnen zich ook inzetten als vrijwilliger en ervaring opdoen. In de keuken en bediening werken ook (jonge) mensen die meedoen aan een lokaal leerwerktraject. We kopen lokaal onze ingrediënten in en dragen dus bij aan de lokale economie. En er zijn bedrijven die bij wijze van teambuilding als vrijwilliger koken en serveren en daarbij ook nog een financiële bijdrage geven’

Samenwerking met wijkorganisaties helpt om sociaal geïsoleerden te bereiken

Het is niet gemakkelijk om sociaal geïsoleerde bewoners te bereiken, vertelt Eric Apon. ‘We werken samen met alle organisaties in de wijk die ook achter de voordeur komen, zoals speciale wijkteams, huisartsen en de Thuiszorg.’

‘Een praktisch probleem op de Resto avonden is dat mensen naast bekenden willen zitten en dan vaste plekken claimen. Heel gezellig natuurlijk, maar er moet ook plek zijn voor nieuwkomers. Zij moeten zich welkom voelen. We vragen daarom de vaste bezoekers daarin te ondersteunen, zodat nieuwkomers de kans krijgen om ook nieuwe vrienden te maken. Die kans hebben zij zelf immers de eerste keer ook gekregen’

Lees hier de anekdotes en ervaringen van gasten en vrijwilligers

De methodebeschrijving Resto VanHarte is te vinden in de databank Effectieve Sociale Interventies van Movisie.