Platform voor buurtontwikkeling

Sociaal ondernemerschap verenigd in een collectief

Over het vieren van de buurt en de opbouw van het feestje
Sociaal ondernemerschap verenigd in een collectief

Foto: The Social Collective

Praktijkverhaal
afbeelding van Rachella Dubbeldam  
21 december 2016

 

 

 

In Utrecht werken sociaal ondernemers samen aan de leefbaarheid in buurten. Hoe werkt dat en wat levert het samenwerken in een collectief op?

 

The Social Collective viert de buurt’, prijkt er op onze website. En dat doen we. Zoals bij de opzet van de Sociale Buurtmarkt, in Overvecht-Noord. Een markt waar bewoners, ondernemers en welzijnspartijen een plek krijgen, zichzelf kunnen presenteren en elkaar kunnen ontmoeten. Daar maakten we een feestje van. 

Multidisciplinair team van sociaal ondernemers

Een buurtmarkt is in principe geen nieuw fenomeen. Maar als multidisciplinair collectief van sociale buurtondernemers bundelen wij onze krachten om het concept ‘de Sociale Buurtmarkt’ iets extra’s mee te geven. Kennis van cultuur en events, communicatie en sociologie zijn ons startpunt. We begrijpen groepsprocessen en de problemen die zich daarin kunnen voordoen. We weten hoe we verschillende groepen bewoners moeten benaderen en op welke manier we communicatie moeten inzetten om mensen te motiveren en mee te laten doen.

Voorbij onze verschillende achtergronden delen we eenzelfde passie. We willen met De Sociale Buurtmarkt een positief tegengeluid laten horen, samenwerkingen opzetten, mensen bij elkaar brengen en een podium bieden voor talent uit de buurt. Omdat we kansen zien op plekken die anderen als niet levensvatbaar beschouwen. Omdat we ons graag inzetten voor degenen die niet (meer) gezien worden, we met ‘nee’ geen genoegen nemen en omdat we onze passie voor een fijne buurt voor iedereen, waar dan ook, nastreven.

Sfeer is bepalend voor een onvergetelijk feestje

Maar daar is méér voor nodig dan kennis. Een DJ kies je niet alleen uit om zijn kennis van draaitafels, maar ook om de muziekstijl en sfeer die hij meebrengt. Als collectief vinden we persoonlijke aandacht en het zorgen voor een beleving belangrijk. We zien erop toe dat niet alleen wij, maar ook overige betrokkenen bij onze projecten daar aandacht aan besteden. Daarom gaven we deelnemende partijen op de Sociale Buurtmarkt de opdracht om op een creatieve manier de interactie aan te gaan met bezoekers. Het resultaat waren geen statische flyerstands, maar kramen met spelletjes, vragenkwartiertjes en workshops. Door bewoners persoonlijk te verwelkomen en ervaringen van de bezoekers vast te leggen en online te delen, spelen we in op de beleving van bezoekers en spreken we daarmee onze waardering uit voor de betrokkenheid van de buurt.

The Social Collective

De dames van The Social Collective

Het duurde een tijd, maar eindelijk brak de feestelijke dag van de Sociale Buurtmarkt aan. In alle vroegte werden de kramen, met de hulp van een club sterke bewoners, in elkaar gezet en stonden de eerste rommelmarkt-fanatiekelingen al voor het hek. De clubjes vrijwilligers kregen onder het genot van een kop koffie hun laatste instructies en de eerste kraamhouders meldden zich bij onze informatiestand. Initiatieven, verkopers, ondernemers stonden door elkaar ingedeeld op het plein en waren herkenbaar aan vrolijke kleuren bij hun kraam. In de middag verzorgden wij een lunch voor alle vrijwilligers en kraamhouders en namen we de tijd om met iedereen een praatje te maken. Waar mogelijk koppelden we mensen met vragen of ideeën aan elkaar. Om het groepsgevoel te versterken maakten we een feestelijke groepsfoto die we aan het eind van de dag meegaven als bedankje.

De groepsfoto van de deelnemers aan de Sociale Buurtmarkt

Hoe een gelijkwaardige samenwerking ontstaat

Zonder gasten, geen feestje. Het betrekken, activeren en ondersteunen van bewoners en organisaties uit de buurt is onderdeel van onze aanpak. Door naar aanloop van de Sociale Buurtmarkt regelmatig bijeenkomsten te organiseren, alle meningen (ook de afwijkende) op te halen en duidelijk terug te koppelen ontstond een vaste werkgroep van enthousiaste betrokkenen, van jongerenwerkers tot bloemisten, die gestaag groeide en het project vorm gaf.

De uiteindelijke taakverdeling voor de opzet van de Sociale Buurtmarkt en tijdens de dag zelf werd verdeeld over betrokken bewoners en organisaties. Zo bleef het niet slechts bij praten, maar ontstond een gelijkwaardige samenwerking, waarbij wij als collectief de kaders schiepen en de inhoudelijke invulling aan de wijk was.

Onze rol als aanjager en sociaal ondernemer houdt niet op aan het eind van de vergadering of na de afronding van een project. We vinden het belangrijk om de impact die gemaakt is vast te blijven houden en de mensen die zijn getriggerd te blijven ondersteunen.

Kwaliteiten en grenzen

Als collectief kijken we achteraf kritisch naar onze werkwijze en de resultaten: hoe ging het groepsproces, wat kan er beter qua communicatie en hebben we de juiste mensen of partijen erbij betrokken? En, niet onbelangrijk, droeg het bij aan een positief geluid, aan nieuwe samenwerkingen en was het een podium voor talent? We scherpen het concept aan, zodat we in het vervolg nog beter in kunnen zetten op wat een buurt en bewoners nodig hebben en wat hen blij maakt.

Het werken vanuit een collectief zorgt er voor dat we elkaar scherp houden, dat we bewust zijn van elkaars kwaliteiten en grenzen. Zo weten we welke aanvulling we kunnen gebruiken en op basis daarvan benaderen we weer potentiële nieuwe leden. Zo groeien wij als ondernemers én als collectief, om in de toekomst op nog veel meer plekken de buurt te kunnen vieren.

Rachella Dubbeldam is sociaal ondernemer en heeft samen met Suzan Verdonschot, Eva Leen, Fleur van IJperen en Janneke Baan The Social Collective opgericht. Een collectief van sociaal ondernemers dat zich inzet als vernieuwer binnen welzijn, cultuur en maatschappij, en buurtverbinder door heel Nederland.