Platform voor buurtontwikkeling

Zorg en Boodschappen

Uniek concept slaat aan in Steenwijkerland
Zorg en Boodschappen

Foto: Eddie Welker (Flickr Creative Commons

Instrument
afbeelding van Paula Bierma  
21 augustus 2018

De supermarkt is een plek waar mensen zich thuis voelen, waar het vertrouwd is. Daarom ook een mooie plek om hulp aan te bieden. Gewoon aan de koffietafel onder het genot van een bakje koffie of thee. Dat is in Steenwijkerland heel gewoon!

 

Een half bruin en een onsje leverworst, en doe gelijk maar een luisterend oor en wat zorgadvies. Bij zes supermarkten in Steenwijkerland is dat inmiddels een heel gewone combinatie. Daar zitten elke week medewerkers van de thuiszorg en sociaal werk paraat aan de koffietafel, met koffie, een koekje en een luisterend oor voor alle vragen op het gebied van zorg, mantelzorg, welzijn of langer thuis blijven wonen.

Het eerste idee hiervoor kwam vanuit Marc en Alien van de Attent supermarkt in Tuk en is ontstaan in het mantelzorgnetwerk. Na een voorzichtige start vorig jaar, breidt Zorg en Boodschappen zich steeds verder uit. Inmiddels is Zorg en Boodschappen wekelijks ook te vinden in supermarkten in Steenwijk, Oldemarkt, Steenwijkerwold en Sint Jansklooster. Blokzijl en Kuinre volgen binnenkort. De samenwerking met supermarkten maakt het laagdrempelig om aan te schuiven, want boodschappen doen moet iedereen wel eens.

Niks moet

Meneer Oosterhof uit Steenwijk schuift vaak aan bij Zorg en Boodschappen. Toen zijn vrouw werd opgenomen in een verpleeghuis had hij moeite zijn draai weer te vinden. Nu zoekt hij bewust de gezelligheid en een luisterend oor op, maar liefst zonder verplichtingen. ‘Dan zeggen ze, waarom ga je niet naar dat verzorgingshuis, daar is ook koffie... Maar mensen willen vrij zijn en niet in een gedwongen omgeving zitten. Je kunt je problemen kwijt bij de dames, maar er moet niks. Vrij, vrij, vrij, dat is nou het leuke hiervan.’

 

Laagdrempelig

Er zijn tientallen manieren om aan ondersteuning en informatie te komen in geval van zorgvragen, van mantelzorgnetwerk tot Alzheimer Cafés. Maar dan moet je je vaak vooraf aanmelden en naar een kantoor of instelling toe. Voor sommige mensen kan dat een flinke hobbel zijn.

De supermarkt in de buurt is soms nog de enige plek waar mensen komen. Daarom is dit de perfecte plek om met mensen in contact te komen die wellicht wat extra zorg kunnen gebruiken. Ook kun je ze gelijk gezelligheid bieden. Laagdrempeliger dan Zorg en Boodschappen kan het bijna niet.

 

 

Vraag achter vraag

Thuiszorgmedewerker Kim van Koppen probeert juist ook in gesprek te komen met mensen die nog niet bekend zijn in zorgland: ‘Mensen zeggen dan: Ik red me prima, ik heb geen hulp nodig. Maar al pratend blijkt dat ze toch tegen problemen aanlopen, bijvoorbeeld met vervoer, of lichamelijke klachten hebben. Het is heel mooi als je mensen dan verder kan helpen.’

Sociaal Werk de Kop is blij met de medewerking van de supermarkten. De ruimte is er gratis en de koffie ook. De eigenaren werken hier ook graag aan mee en zien Zorg en Boodschappen als extra service voor hun klanten.

Eenzaamheid

Ook supermarkteigenaar Gerard Hof uit Steenwijkerwold ziet dat sommige klanten het moeilijk hebben. Hij verwijst ze dan graag naar Zorg En Boodschappen: ‘Je kent je klanten, je ziet dat ze moeite krijgen met de boodschappen of slecht gaan lopen en dan wil je ze toch helpen. Mensen hebben toch ook een bepaalde eenzaamheid en dan is het gezellig als er wat te doen is in het dorp.’

Dit artikel verscheen eerder op RTV Oost en is geschreven door Jolande Verheij.

 

Lees meer over:
afbeelding van Paula Bierma

Paula Bierma

Sinds 1 januari 2018 werk ik met veel plezier als buurtwerker in een fijn team bij welzijnsorganisatie Sociaal Werk De Kop in Steenwijkerland.
afbeelding van Paula Bierma  

Paula Bierma

Sinds 1 januari 2018 werk ik met veel plezier als buurtwerker in een fijn team bij welzijnsorganisatie Sociaal Werk De Kop in Steenwijkerland.