Platform voor buurtontwikkeling

Tips en trucs voor financiering van bewonersinitiatieven

Een inspiratieboekje
Tips en trucs voor financiering van bewonersinitiatieven

Foto: stock (123rf)

Publicatie
30 april 2019

Voor de start van een bewonersinitiatief zijn vaak relatief makkelijk gelden te vinden. Maar hoe creëer je als bewonersinitiatief op de langere termijn een gezonde financiële basis?

 

Subsidie en crowdfunding zijn de welbekende manieren om de levensloop van je initiatief te verlengen. Maar wat als je niet (meer) in het ‘subsidie hokje’ past of als je geen digitaal genie bent en een crowdfunding campagne te ingewikkeld vindt? Leefbaarheid Gelderland en Nederland Zorgt voor Elkaar publiceerden onlangs een Inspiratieboekje met maar liefst twaalf financieringsbronnen. Een greep uit deze schatkist!

Arnhemse Matchmakers

De Arnhemse Uitdaging is een lokale organisatie gericht op het verbinden van bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Bij deze organisatie kunnen bewonersinitiatieven terecht als ze menskracht (handjes, kennis, kunde) of materialen (spullen, ruimtes) nodig hebben. De Arnhemse Uitdaging zet vervolgens deze vragen uit bij bedrijven uit haar netwerk.

‘De formule van de Arnhemse Uitdaging is simpel maar sterk’, vertelt coördinator Mariska Perrier. ‘Mijn collega Miriam en ik leggen vragen van maatschappelijke organisaties voor aan een team van mensen uit het bedrijfsleven: een Matchgroep. Als deze groep de aanvraag accepteert, kijkt het welk bedrijf mee zou kunnen werken aan het verzoek. Als we vraag en aanbod aan elkaar weten te koppelen, is er sprake van een match. Het kan bijvoorbeeld gaan om hulp bij het oprichten van een stichting of het bouwen van een website.’

Naast het actief bemiddelen tussen maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven, onderhoudt Arnhemse Uitdaging een Spullenbank en een Cadeautjesbank. Bij deze banken kunnen maatschappelijke organisaties terecht als ze op zoek zijn naar gratis tweedehands spullen zoals bijvoorbeeld kantoormeubilair of voor kerstpresentjes voor vrijwilligers. Deze spullen worden allemaal gedoneerd door bedrijven. Mariska: ‘Voor maatschappelijke organisaties die ondersteuning willen is het fijn dat wij toegang bieden tot een hoop bedrijven en dat ze niet zelf allerlei bedrijven hoeven te benaderen. Voor bedrijven is het prettig dat wij de aanvragen van maatschappelijke organisaties kanaliseren.’

Denk na over welke bedrijven bij jullie doelstelling passen en of je wellicht ook iets aan hen terug te bieden hebt

Op de vraag of ze vanuit haar ervaringen met het bedrijfsleven nog andere tips heeft voor bewonersinitiatieven, antwoordt Mariska: ‘Realiseer je dat bedrijven heel vaak benaderd worden door sociale initiatieven en goede doelen voor hulp. Denk daarom goed na over het soort hulp dat je kunt gebruiken. Heel veel kan ook in natura. Denk na over welke bedrijven bij jullie doelstelling passen en of je wellicht ook iets aan hen terug te bieden hebt. Vaak kan je op de website van een bedrijf informatie vinden over de doelgroepen of thema’s waarvoor zij zich willen inzetten. En niet onbelangrijk: vertel niet alleen maar wat jullie doen, maar vooral wat jullie daarmee bereiken. Vertel verhalen over wat jullie opleveren voor de samenleving of specifieke groepen mensen.’

Buy Social

Als bewonersinitiatief kun je je ook ontwikkelen in de richting van het sociaal ondernemerschap. Net als elke andere onderneming lever je dan een product of dienst die anderen kunnen kopen. Mariska Meinen schreef onlangs over een zelfvoorzienende dagbesteding waar deelnemers mozaïeken en poppenhuizen maken. Ze verkopen hun spullen in een kasteel in de buurt en van de opbrengst kunnen ze hun dagbesteding draaiend houden.

Ook bij Soek Damascus in Wageningen sporen ze aan tot het kopen van sociaal verantwoorde producten. Soek Damascus is een plek waar nieuwkomers en lokale inwoners elkaar kunnen ontmoeten, creatieve activiteiten (schilderworkshops, muziekuitvoeringen) organiseren en kunstwerken kunnen verkopen. Initiatiefnemers zijn de Syrische nieuwkomer Besem en de Wageningse Yvette. Voor de opstart hebben ze geld gekregen van provincie Gelderland (vanuit de leefbaarheidssubsidie), het VSB Fonds en de Rabobank. De inkomsten halen ze voornamelijk uit het restaurant, waar ze tegen commerciële prijzen dranken en gerechten uit het Midden-Oosten serveren. Op de menukaart vind je exotische heerlijkheden als fatoush, kibbeh en madjajora.

Inspiratieboekje

Nieuwsgierig naar de andere financieringsbronnen? Download het Inspiratieboekje. Het zijn geen gegarandeerde succesformules, maar in combinatie met een goed doordacht plan, een gedegen verkenning van de markt en de mogelijke financiers, and last but not least, creatief en flexibel denken, gaan ze jouw bewonersinitiatief enorm helpen.

afbeelding van Danielle van Oostrum

Danielle van Oostrum

Ik werk als communicatieadviseur bij Movisie. Voor Buurtwijs verzorg in de webredactie, onderhoud ik het Facebookaccount en maak ik de nieuwsbrieven.