Platform voor buurtontwikkeling

Sociaal ondernemerschap verdient journalistieke aandacht

Grotere impact door meer verhalen
Sociaal ondernemerschap verdient journalistieke aandacht

Foto: stock (123rf)

Instrument
27 februari 2018

De wereld van mensen die op een ondernemende manier werken aan een betere samenleving is voor velen nog een verborgen wereld. Hylke van der Wal en Rutger van Weeren pleiten daarom voor meer journalistieke verhalen over deze bijzondere tak van ondernemen. Voor een beter begrip van de aard, kansen en mogelijkheden van sociaal ondernemers.

 

Er komen steeds meer sociaal ondernemers in Nederland: mensen of organisaties die op een ondernemende manier maatschappelijke uitdagingen aanpakken. Het oplossen van actuele maatschappelijke vraagstukken is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de samenleving, de markt en de overheid. In het overlappende gebied tussen deze drie actoren bevinden zich de sociaal ondernemers.

Vanwege deze bijzondere positie die sociale ondernemingen innemen is de beweging in staat om een nieuwe vorm van democratie te bekrachtigen. Een vorm van democratie waarin traditionele tegenstellingen, tussen bijvoorbeeld overheid en markt, doorbroken worden en deuren geopend worden om gezamenlijke belangen uit te werken

Ecosysteem voor sociale verandering

Vanwege deze bijzondere positie die sociale ondernemingen innemen is de beweging in staat om een nieuwe vorm van democratie te bekrachtigen. Een vorm van democratie waarin traditionele tegenstellingen, tussen bijvoorbeeld overheid en markt, doorbroken worden en deuren geopend worden om gezamenlijke belangen uit te werken. In een samenleving waarin sociaal ondernemerschap bloeit, kunnen individuen zelf maatschappelijke verandering vormgeven. Minder afhankelijk, of soms zelfs onafhankelijk van overheid of het reguliere bedrijfsleven.

Relatief onbekend fenomeen

In het Lab Social Entrepreneurship van de Hogeschool van Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar sociaal ondernemerschap. Uit langlopend onderzoek blijkt dat sociaal ondernemerschap bij het grote publiek - helaas - een relatief onbekend fenomeen is. Een fenomeen dat bovendien moeilijk te definiëren is. Ook staat het gebrek aan data over sociaal ondernemerschap de mogelijkheden om elkaar te versterken in de weg.

Hylke van der Wal en Rutger van Weeren (foto: so/creatie)

Onderzoeksinstituut Dutch Research Institute for Transitions (DRIFT), gaat nog een stap verder. In het Manifesto for Transformative Social Innovation schrijft DRIFT: 'We hebben nieuwe verhalen nodig om de tegenstellingen van onze tijd het hoofd te bieden en om ons een alternatieve toekomst voor te stellen. Alternatieve en diverse verhalen zijn nodig om verandering te bewerkstelligen.' Door zich te laten inspireren door goede voorbeelden van bestaande sociale ondernemingen, kunnen individuen zelf op een daadkrachtige en pragmatische manier duurzame oplossingen vinden voor maatschappelijke problemen.

We hebben nieuwe verhalen nodig om de tegenstellingen van onze tijd het hoofd te bieden en om ons een alternatieve toekomst voor te stellen. Alternatieve en diverse verhalen zijn nodig om verandering te bewerkstelligen

Goede verhalen over goede zaken

Elke belangrijke factor in de samenleving - denk aan de overheid of het bedrijfsleven - is gebaat bij een onafhankelijke verzamelaar, controleur, rapporteur en analist. Precies die functie vervult de journalistiek in onze democratische samenleving. Nu sociaal ondernemerschap in Nederland een speler van betekenis is geworden, past ook hierbij een onafhankelijk journalistiek platform.

Een dergelijk platform kan consumenten helpen bij het maken van duurzame keuzes bij hun dagelijkse uitgaven. Het kan bedrijven inspireren om in hun verdienmodel ook sociale en duurzame doelstellingen te integreren. En het helpt overheden te begrijpen welke toegevoegde waarde deze ‘nieuwkomers’ - ondernemingen die het maken van maatschappelijke impact voorop stellen - in het publieke domein hebben.

 

Sociaal ondernemers zelf zullen ervaren dat er niet langer alleen over hen gesproken wordt, maar ook mét hen. Door successen en lessen te delen en te identificeren waar de sector behoefte aan heeft, wordt sociaal ondernemerschap in de breedte versterkt. Kortom: inspireren, kennis verzamelen en deze benutten voor de verdere groei van de sector.

Oproep: #SamenMeerWaarde

Sociaal ondernemers werken samen aan meerwaarde. Dat is veel meer dan geld alleen. Unieke verhalen, vertelt vanuit participatieve en verhalende journalistiek, zijn daarbij onmisbaar. Zo worden sociaal ondernemerschap en impactjournalistiek elkaar versterkende krachten als aanjagers van een inclusieve en vitale samenleving. Dat gaat alleen niet vanzelf. Tegen al die partijen die het belang van storytelling voor de groei van sociaal ondernemerschap in Nederland erkennen, willen we zeggen: voeg de daad bij het woord! Ondersteun actief de opkomst van impactjournalistiek. Landelijk en ook lokaal.

Door zich te laten inspireren door goede voorbeelden van bestaande sociale ondernemingen, kunnen individuen zelf op een daadkrachtige en pragmatische manier duurzame oplossingen vinden voor maatschappelijke problemen

En het mooie is, om dit te bereiken hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden, want een aantal partijen werkt hier al actief aan. Zo interviewden wij vanuit so/magazine sinds 2016 al ruim 100 sociaal ondernemers. MaatschapWij geeft met Purpose People wekelijks een betekenisvolle ondernemer het podium. Social Impact Day Noord doet dit voor sociaal ondernemers uit Groningen en Drenthe. En ToekomstVisies - een startup die op een journalistieke manier lokale maatschappelijke uitdagingen onderzoekt - interviewde voor hun eerste reeks 12 duurzame ondernemers uit Utrecht. Voor deze initiatieven is het nú van belang om hun krachten te bundelen en elkaar te versterken op weg naar dat onafhankelijke platform voor impactjournalistiek. Samen aan de slag voor een sociaal ondernemende samenleving. #SamenMeerWaarde!

 

Hylke van der Wal en Rutger van Weeren zijn oprichters van so/creatie, hét online magazine over sociaal ondernemen in Nederland. Het draagt bij aan de groei van sociaal ondernemerschap in Nederland door het identificeren en dichten van gaten in het ecosysteem. Dit is een licht aangepaste versie van het artikel dat eerder op so/creatie verscheen.