Platform voor buurtontwikkeling

Pamflet voor een nieuwe paradigma in het sociale domein

Doen wat goed is
Publicatie
20 februari 2020
Foto van baby met bril tussen stapel met boeken

Foto: stock (123rf)

Sociale professionals laveren voortdurend tussen de regels om mensen met problemen te helpen. Zodoende bouwen ze een schat aan praktische wijsheid op. Sophie Albers en Albert Jan Kruiter pleiten daarom voor meer erkenning van deze kennis.

 

De publieke zaak is op drift. De decentralisaties in het sociale domein blijven de gemoederen bezig houden. Wachtlijsten bij zorgaanbieders en financiële tekorten bij gemeenten. De woningnood. Perikelen bij de belastingdienst…. Dit is de dagelijkse werkelijkheid van doorsnee sociale professional. Hierin vinden zij hun weg en helpen bewoners in moeilijkheden.

Bankhangen

Neem nou Ans en de familie Van Oorschot. De familie heeft grote schulden en houdt het hoofd maar nauwelijks boven water. Ans, die in een wijkteam werkt, werkt samen met de familie aan een oplossing. Niet door de leden te bestoken met vragen, maar door te ‘bankhangen’: gewoon langskomen en een beetje kletsen. Zo komt ze er al snel achter dat sommige gezinsleden gezondheidsproblemen hebben, waarvoor ze de deur van de huisarts al jaren platlopen. Ans is niet verbaasd, ze weet dat mensen ziek worden van schulden. Maar wat haar opvalt, is dat deze gezinnen pas in beeld komen bij het wijkteam wanneer de schulden al torenhoog zijn.

Dat moet eerder kunnen, denkt ze. Ze besluit aan te kloppen bij de huisarts in de wijk. Die deelt haar analyse. ‘Je moest eens weten hoeveel mensen hier komen vanwege stress door geldgebrek. En ik kan vrijwel niets voor ze doen. Zo frustrerend!’

Samen met de huisarts besluit Ans dat ze elke dinsdag in zijn praktijk komt zitten. Sindsdien heeft ze al veel mensen eerder kunnen helpen met hun geldproblemen. Tot haar teamleider ervan hoorde, die was not amused. Ans diende haar tijd aan haar caseload te besteden, wachtlijsten wegwerken. Ze moest er meteen mee stoppen.

Uit liefde voor de publieke zaak

Dit is een casus uit het boek Doen wat goed is, pleidooi voor praktische wijsheid in het sociale domein, van organisatiefilosoof Sophie Albers en bestuurskundige Albert Jan Kruiter. Zij pleiten voor een nieuw paradigma om de wijze praktijken van professionals als Ans te herkennen, erkennen, waarderen en beter te benutten.

Het boek werd op, ‘uit liefde voor de publieke zaak’, op Valentijnsdag gepresenteerd en het eerste exemplaar werd aangeboden aan Ans, het wijkteamlid in het voorbeeld hierboven.

Neem als publieke organisatie dit soort wijze praktijken serieus

Kruiter: ‘We geven veel voorbeelden van praktische wijsheid van professionals in het publieke domein. We willen die praktische wijsheid laten zien, want die is te lang onzichtbaar gebleven voor beleidsmakers.’ Albers vervolgt: ‘Met dit boekje zeggen we: neem als publieke organisatie dit soort wijze praktijken serieus. Vraag jezelf als bestuurder of beleidsmaker af wat je hiervan kunt leren. En richt je organisatie zó in, dat professionals de ruimte krijgen om praktisch wijs te handelen.’

Sophie Albers en Albert Jan Kruiter werken als actieonderzoekers bij de School voor Publieke Waarden  van het Instituut voor Publieke Waarde. Dit artikel is afgeleid van het artikel op De Eerstelijns, platform voor strategie en innovatie. Daar vind je tevens de primeur van een voorpublicatie.
Lees meer over:

Lees meer: