Platform voor buurtontwikkeling

Make Music: jongeren voorop

Interview over samenwerking en persoonlijke groei
Make Music

Foto: CKC&partners

Instrument
afbeelding van Redactie  
13 december 2018

Vier uiteenlopende partners, groep bevlogen jongeren en één doel! Dat is het recept voor het succes van het project Make Music. Susan Langeveld vertelt ons hoe dit in z’n werk ging.

 

 

 

Vertel eens Susan, wat is Make Music precies?
'Make Music is een eigentijds muziek- en technologie project in de wijken van Zoetermeer dat door jongeren zelf is geïnitieerd. Zoetermeerse jongeren worden in de studio’s begeleid bij het produceren en opnemen van hun eigen muziek. Zo leren ze van en aan elkaar en vergroten ze hun zelfstandigheid. Het is een project van Zoetermeerse jongeren zélf, met een jongerenstuurgroep.'

Beschrijf eens hoe het idee voor dit project is ontstaan
'Ruim twee jaar geleden liep Steven bij mij naar binnen. Ik was toen net een paar maanden directeur van CKC&partners, het centrum voor kunst en cultuur in Zoetermeer. Steven had een vraag, zei hij, en zocht hulp. Zijn vraag bleek echter ook te leven bij een hele groep Zoetermeerse jongeren: zij wilden zelf ín Zoetermeer aan de slag met hun beats. Alleen, ze hadden geen plek en niemand die ze daarmee kon helpen. Steven vond dat die jongeren dat verdienden, want het waren ‘goeie gasten’. Ik was het met hem eens, en onze manager Digital Art Lab, de fantastische Piem Wirtz, ook.

Hun behoefte is eerst verwoord binnen het jongerenwerk. Maar het project zélf - het zorgen dat er iets gebeurt, het helpen van andere jongeren - dat doen de jongeren zelf. Met steun van ons dus. Ook buurtwerk en de lokale muziekschool Music Soulhouse zijn betrokken als partner binnen het project.

Bepaalde groepen jongeren bereikten we nog niet met ons ‘traditionele’ programma. Via Make Music gelukkig wel. Mooi is dat buurtwerk hun Citytrainer aanpak inzet, om jongeren te versterken in hun inzet voor de stad. De eerste Citytrainer Make Music certificaten zijn dan ook in aanwezigheid van een trotse wethouder uitgereikt.'

Citytrainers
Deelnemers worden opgeleid tot Citytrainers die in staat zijn om samen met andere organisaties sport- en culturele activiteiten te organiseren, onder andere voor mensen uit hun eigen buurt of netwerk. Ze leren vaardigheden en doen aan persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld op het gebied van zelfvertrouwen.

 

Dit project is een samenwerking van vier organisaties. Wat maakt deze samenwerking bijzonder?
'Iedere partner heeft een duidelijke taak binnen het project, afgestemd op zijn expertise. Music Soulhouse heeft docententeams in muziekstijlen die goed aansluiten bij de belevingswereld van de jongeren. Buurtwerk bereikt de kansarme jongeren in de wijken en begeleidt jongeren bij eventuele sociaal-maatschappelijke problemen. CKC&partners leveren voorlopig nog de projectleider en zijn de aanvrager bij de fondsen. Piem bewaakt grote lijnen, verbindt en geeft sturing aan de samenwerking. Jongeren vormen zelf de stuurgroep. Steven en de groep jongeren waar ik eerder over vertelde hebben gedurende het project Stichting Jongerencultuur Zoetermeer opgericht. Zij willen dóór!

Fantastisch hoe krachtig het is als je iets wilt. Stichting Jongerencultuur vormt de brug tussen de jongeren en de projectpartners. Zij nemen hierna de project-verantwoordelijkheid over, dan is het project helemaal bij en van de jongeren. Bijzonder is dat er binnen Zoetermeer nog nooit op deze schaal samenwerking tussen jongeren, muziekeducatie en jeugdwerk is vertoont, maar het is gelukt omdat we samen iets voor elkaar willen krijgen.'

Hoe verloopt die samenwerking dan?
'De samenwerking tussen de partijen was eerst zoeken. Het is een complex project met ambitieuze verwachtingen. De eigenaren van Music Soulhouse dachten door ons als concurrent gezien te worden, maar CKC&partners richt zich op ondersteuning en het mogelijk maken van een breed aanbod, niet meer op uitvoering van cultuureducatie. Inmiddels hebben we elkaar goed gevonden.'

Wat betekent dit project voor de deelnemers?
'Voor een grote groep kansarme jongeren betekent het de kans om zich muzikaal verder te ontwikkelen. Het is heel laagdrempelig, de lessen zijn gratis. Werken aan iets dat je leuk vindt of goed kunt, vergroot je toekomstperspectief, ook als je niet doorgaat in de muziek. We zien veel persoonlijke groei en verbetering van het zelfbeeld van jongeren. Het is, in mooi Engels, ‘empowering’ van jongeren. Ze nemen verantwoordelijkheid over het eigen leerproces en delen kennis met andere jongeren, waarvoor zij een belangrijke rol spelen.

Het project sluit goed aan bij de belevingswereld van jongeren en er vinden, door de brede samenwerking, bijzondere ontmoetingen plaats die niet voor de hand liggen. Bijvoorbeeld een rapper van de straat met een klassiek geschoolde muziek leerling die elkaar vinden op muziek. Ook zijn er vluchtelingen die binnen het project de taal leren door samen raps te produceren, hoe mooi is dat?'

Iedereen wil een muzikant zijn en ooit meedoen aan Idols. Welke dromen kunnen jongeren nog meer waarmaken door mee te doen aan dit project?
'De jongeren vinden werk in de muziekindustrie, zoals evenementen organiseren of geluidstechniek doen. Daarnaast weten ze hoe ze zelfstandig in een studio moeten werken en eigen nummers kunnen opnemen of anderen daarbij helpen. Sommige jongeren stromen door naar een muzikale vakopleiding. Ervaring bij Make Music help bij de opbouw van een portfolio en de aanmelding.

Maar, wat echt meegaat is alles wat de jongeren geleerd hebben over zichzelf. Door deze ervaring staan ze krachtiger in het leven, ook buiten de muziek. Muziek is namelijk een mooie passie, waar je enorm van geniet, ook als je je geld verdient met een andere banen.'

Kun je een moment beschrijven waar jij veel energie van kreeg?
'Voor Piem en mij zijn het vooral de observaties van de docenten die energie geven. Docenten zien namelijk hoe hun leerlingen binnenkomen en gaandeweg groeien. Dat proces, daar draait het om. De uitreiking van de certificaten aan de eerste lichting Citytrainers Make Music was natuurlijk echt een mijlpaal. Deze jongeren zijn een belangrijk rolmodel.

 

 

Maar echt heerlijk zijn de spontane jamsessies tussen deelnemers en docenten. Terwijl zij wachten op hun les, gaan ze alvast warmdraaien. Dat meemaken is een groot cadeau.'

Lees meer over: