Platform voor buurtontwikkeling

Kersverse schakels in de Utrechtse buurten

Meerwaarde van praktijkonderwijs door de ogen van studenten
Kersverse schakels in de Utrechtse buurten

Daan van Gils & Zina Hottentot - studentcoördinatoren

Blog
afbeelding van Daan van Gils  
1 maart 2018

Opleidingen proberen praktijk een plek te geven in hun curriculum. Zo doen studenten waardevolle kennis op en dragen ze - tijdens hun studie al - bij aan buurtontwikkeling. Hoe ziet dit er precies uit? En wat kunnen we hiervan leren? Daan en Zina van KersVers Advies nemen ons mee in de buurtwijsheid van de buurtmakers van de toekomst.

 

Van de regen naar de lunch

Op een grijze regenachtige woensdagmiddag ben ik met Zina onderweg naar de Oudegracht om te lunchen met onze medestagiairs. Terwijl we bij de HEMA naar binnenstappen, denk ik aan vanochtend. Iedereen heeft wel eens van die dagen dat je voortdurend het gevoel hebt dat je achter de feiten aanloopt, toch? Vandaag is zo’n dag.

Ik was net op tijd voor het voortgangsgesprek met de gemeente Utrecht. De bespreking liep uit waardoor we, gelukkig met wind mee, naar de Uithof zijn gefietst voor het volgende gesprek. Drijfnat van de regen gingen we op zoek naar het lokaaltje waar we met een docent van de hogeschool hebben afgesproken. Vervolgens snel naar de volgende stop: Podium Oost. Dit is een buurthuis in Oudwijk, één van de deelnemende initiatieven in ons project.  

Daan en Zina zijn stagiairs bij Academie van de Stad die studenten aan maatschappelijke vraagstukken verbindt. Tijdens hun stage coördineren Daan en Zina het project KersVers Advies met het doel duurzame ondersteuning te bieden aan Utrechtse welzijnsaccommodaties in ‘zelfbeheer’. Ze begeleiden daarbij ruim 40 studenten Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en doen daarnaast een eigen onderzoek voor de gemeente. In drie artikelen vertellen zij over hun ervaringen met zelfbeheerinitiatieven, onderwijs en maatschappelijke impact.

 

‘Hee jongens,’ hoor ik terwijl de etensgeuren ons tegemoet komen. ‘Leg je spullen even hier neer,’ stelt Loek voor. Hij is net als Zina en ik een studentcoördinator, maar dan bij een ander project van Academie van de Stad. Met zes studentcoördinatoren in totaal begeleiden we in tweetallen drie verschillende projecten bij de Academie. KersVers Advies is hier één van.

Terwijl ik mijn spullen neerleg begroet ik iedereen enthousiast. ‘Hèhè, wat een dag. Goed jullie te zien!’ Al pratend kiest iedereen lunch uit en vraag ik me ondertussen af: ‘Waarom doe ik dit ook alweer?’

Collegezaal uit, praktijk in

Voor een antwoord op deze vraag, moet ik even terug in de tijd. Naar eind juni 2017.

Terwijl ik volop bezig ben met het afronden van mijn scriptie over bewonersparticipatie bij ruimtelijke ontwikkelingen, vraag ik me af wat ik met mijn leven moet als dat onderzoek is ingeleverd. Doorstuderen of toch een baan? Van beide opties word ik niet erg enthousiast. Tot ik een stage vacature tegenkom voor studentcoördinator bij KersVers Advies. Dat maakt me spontaan wel enthousiast!

Tijdens het tikken van mijn motivatie bedenk ik dat de zelfbeheerorganisaties - die de kern zijn van dit project - duidelijk te linken zijn aan de ontwikkelingen binnen een participatiesamenleving. De begrippen participatie en bottom-up heb ik de afgelopen jaren zo vaak in de collegezalen gehoord dat er nu wel een belletje moest gaan rinkelen. Ik zie een bruggetje tussen de theorie en praktijk en ben nieuwsgierig naar hoe die praktijk er uitziet.

Om de tafel met de opdrachtgever over de wijkoriëntatie

Een KersVers maatschappelijk web

Mijn motivatie werd positief ontvangen en sinds september draag ik - in opdracht van de gemeente Utrecht - bij aan blijvende ondersteuning en professionalisering van zeven zelfbeheerorganisaties in de stad. Deze Utrechtse organisaties in zelfbeheer worden gerund dóór en vóór bewoners. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een buurthuis, een kinderboerderij en speeltuin.

Vanaf de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in 2013 worden deze initiatieven gestimuleerd om meer zelf te doen en te beslissen. Dit neemt niet weg dat deze organisaties ook uitdagingen kennen. Hoe word je bijvoorbeeld (nog meer) aantrekkelijk voor je (potentiële) bezoekers? En hoe zorg je dat je een basis hebt van vrijwilligers die voldoende breed inzetbaar zijn? Vaak is er onvoldoende tijd, geld en kennis om deze uitdagingen aan te gaan en ontbreken er de benodigde handjes.

Met ruim 40 tweedejaars studenten Maatschappelijk Werk en Dienstverlening biedt KersVers Advies de ruimte om deze uitdagingen aan te pakken. Hierbij spelen Zina en ik de spreekwoordelijke  spinnen in een KersVers Utrechts maatschappelijk web van gemeente, Hogeschool Utrecht, maar liefst vier buurthuizen, een jongerencentrum, een kinderboerderij en een speeltuin.

Waarom? Daarom!

Maar waarom sprak die stage bij KersVers me nou aan? Allereerst omdat het bijdraagt aan een duurzame oplossing van de vraagstukken van zeven zelfbeheerinitiatieven in Utrecht. Met hun frisse blik, energie en actuele kennis over het maatschappelijk veld leveren de studenten daadwerkelijk een bijdrage.

Neem nou Sociaal-Cultureel Centrum de Schalm. Tot op heden maken zij – uit tijd en kennisgebrek – nog onvoldoende gebruik van de online media. De studentadviseurs gaan er nu voor zorgen dat hier verandering in komt. Zij hebben bijvoorbeeld iemand binnen hun eigen netwerk bereid gevonden om de website van de organisatie gratis bij te werken.

Daarnaast willen ze via RTV Utrecht de publiciteit opzoeken om bewoners te motiveren hier vrijwilligerswerk te komen doen. De studentadviseurs bieden dus werk- en denkkracht waaraan grote behoefte is binnen het maatschappelijke veld en geven een creatieve invulling aan de uitdagingen van de initiatieven. Daarom werd ik zo enthousiast van KersVers!

Meer dan stage alleen

Met deze stages krijg je echter niet alleen een kijkje in de praktijk. Uiteraard doe je relevante werkervaring op, maar de verantwoordelijkheid die je naar je opdrachtgever draagt is echt en daardoor extra leerzaam. De betrokkenheid bij deze projecten maakt dat de studenten werkelijk bijdrage aan de leefbaarheid in de stad en uitgroeien tot maatschappelijk betrokken burgers van de toekomst. Het is daarom niet zomaar een stage!

Daarnaast biedt Academie van de Stad alle ruimte om zich als student te ontwikkelen door de trainingen en intensieve persoonlijke begeleiding aan te bieden.

Bekijk dit filmpje voor een indruk hoe er bij Academie van de Stad wordt gewerkt.

 

Toch is het meest bijzondere van deze stagevormen de kruisbestuiving die ontstaat. Bijvoorbeeld tussen mensen die elkaar minder snel zouden tegenkomen, zoals student en betrokken buurtbewoners. Ook ontmoeten ze elkaar op plekken waar ze in eerste instantie misschien niet zo snel zouden komen.

Hoe vaak kom je nou een Utrechtse student tegen in een Turkse moskee? Deze verbindingen vormen een bijzondere bijkomende beweging in het maatschappelijke web die zo wezenlijk is voor onze samenleving.

Inmiddels is mijn HEMA-broodje op. Ik heb het gesprek aan tafel dan wel gemist, maar weet wel weer waarom ik dit allemaal doe!

 

Daan van Gils en Zina Hottentot zijn stagiairs bij Academie van de Stad. Zij coördineren het project KersVers Advies met het doel duurzame ondersteuning te bieden aan Utrechtse welzijnsaccommodaties in ‘zelfbeheer’.

afbeelding van Danielle van Oostrum

Danielle van Oostrum

Ik werk als communicatieadviseur bij Movisie. Voor Buurtwijs verzorg in de webredactie, onderhoud ik het Facebookaccount en maak ik de nieuwsbrieven.
afbeelding van Daan van Gils  

Daan van Gils

Stagiair bij Academie van de Stad in Utrecht, die studenten aan maatschappelijke vraagstukken verbindt.