Platform voor buurtontwikkeling

Buurtgids neemt je op sleeptouw!

Hoe vergroot je betrokkenheid in je nieuwe buurt?
Buurtgids in actie

Foto: Mila van Egmond

Artikel
11 september 2018

Op een informele, gezellige manier je nieuwe buurt leren kennen? Buurtgids neemt je op sleeptouw en laat je de onbekende plekjes zien die inspireren om ook actief te worden in je nieuwe buurt.

 

 

Stichting Buurtgids is een initiatief waarbij nieuwe bewoners kennismaken met de buurt en de buren door middel van een rondleiding. Ze gaan op bezoek bij allerlei maatschappelijke buurtinitiatieven waar zij bijvoorbeeld later een activiteit kunnen doen of aan de slag kunnen als vrijwilliger. Ook bezoeken ze een lokaal betrokken ondernemer en eindigen ze met een drankje om verder te kunnen kletsen met de buurman en/of buurvrouw.

Annemarie van der Veen is initiatiefneemster en vertelt: ‘Ik ben zelf twintig keer verhuisd en heb dan ook de ervaring dat het gewoon ontzettend fijn is als iemand je mee op sleeptouw neemt. Je de leuke plekjes laat zien en je tegelijkertijd kennis doet maken met nieuwe mensen. Vanuit dit idee heb ik Buurtgids bedacht, opgezet en verder uitgewerkt met twee oud-collega’s.’

Een impressie van de tour door de Amsterdamse Indische Buurt

Een rondleiding blijkt een hele informele, gezellige manier te zijn om de buurt te leren kennen. Het is geheel vrijblijvend en iedereen die geïnteresseerd is kan eraan deelnemen. Het begint met een kleine voorstelronde waarin iedereen elkaar al beetje leert kennen. Vervolgens wordt er gewandeld langs highlights van de buurt, maar er wordt ook bezoek gebracht aan maatschappelijke initiatieven en lokaal betrokken ondernemers. De rondleiding wordt afgesloten met een kopje koffie in een leuk buurtcafé zodat de buren elkaar nog beter kunnen leren kennen.

Deelname wordt nu betaald door de gemeente en is volledig gratis. Wel is het mogelijk om na de rondleiding een donatie te doen. Het streven is om er een ‘gedeeld’ model van te maken waarbij allerlei betrokkenen op verschillende manieren kunnen bijdragen.

Deelnemers Buurtgids

‘Ik ben hier al twintig keer langsgekomen, maar heb nooit geweten dat dit er zat!’, is een veelvoorkomende reactie die Annemarie krijgt. Zowel oude als nieuwe bewoners zijn tot nu toe hartstikke welkom om mee te lopen. Wel worden er in sommige buurten op dit moment actief alleen nieuwe bewoners uitgenodigd. Want Buurtgids is bestemd voor mensen die daadwerkelijk in de desbetreffende buurt wonen. Door het intoetsen van je postcode, kun je je online aanmelden voor je eigen buurt en zie je meteen een overzicht van gidsen en data van de geplande tours.

Betrokkenheid

Naast je buurt beter leren kennen, streeft Buurtgids ook naar het vergroten van de participatie onder bewoners. Mensen voelen zich niet alleen meer welkom en thuis in hun buurt, maar zijn ook sneller bereid om deel te nemen aan activiteiten of zelf iets sociaal maatschappelijks op te zetten. Hun waardering, alsook betrokkenheid bij de buurt, blijkt toe te nemen door hun deelname aan de Buurtgids.

Foto: Mila van Egmond

Ook vanuit de initiatieven, die met Buurtgids worden bezocht, komen positieve reacties, vertelt Annemarie: ‘Zij geven aan dat veel mensen wel eens van de initiatieven hebben gehoord, maar nog nooit daadwerkelijk binnen zijn geweest. Door Buurtgids krijgen deze initiatieven per bezoek zo’n 12 nieuwe mensen binnen. Dit is enorm waardevol!’

Na ruim twee jaar op IJburg gewoond te hebben, bleek er toch nog van alles wat wij niet wisten. Met name het aspect dat er tal van mogelijkheden zijn om als IJburger zelf vorm te geven aan de leefomgeving verraste ons. – reactie van een deelnemer

Ambitie

Buurtgids wil zoveel mogelijk mensen een warm welkom geven en hen koppelen aan elkaar en initiatieven uit de buurt. Door de juiste communicatiemix toe te passen op de juiste momenten, willen zij verduurzamen in alle buurten waar ze actief zijn. Op dit moment zijn ze actief in vier Amsterdamse buurten, maar ze zijn op zoek naar nieuwe buurten waar ze minimaal 12 rondleidingen per jaar willen geven voor groepen van 10 tot 15 personen per tour.

 

Foto: Mila van Egmond

Annemarie: ‘Buurtgids heeft als ideaal dat als je naar een bepaalde buurt verhuist in de stad, je meteen op de hoogte wordt gesteld van de actieve buurtgidsen en via hen in no-time je nieuwe buurt leert kennen. Wij hopen dat in de toekomst vanuit de gemeente automatisch een brief uitgaat naar een nieuwe buurtbewoner wanneer hij/zij ergens komt wonen. Hiervoor is experimenteerruimte nodig binnen de gemeente.’

Zichtbaarheid

Een andere uitdaging is bekendheid geven aan dit initiatief. Zo zijn ze bij MAEX gekomen. Annemarie vertelt: ‘Door ons profiel op MAEX zijn wij in staat meer mensen te bereiken in zowel Amsterdam als daarbuiten. Op deze manier zijn we beter zichtbaar en laten we zien waar we actief zijn. Zo is het goed mogelijk dat we nieuwe vrijwilligers werven, in contact komen met geïnteresseerde partners of eventueel zelfs met medewerkers van de gemeente of woningcorporaties die buurtgidsen willen inzetten in een bepaalde buurt of een bepaald pand.’

‘MAEX is voor ons een bruikbaar platform waarin wij kenbaar kunnen maken dat we op zoek zijn naar sponsoren voor de (door)ontwikkeling van dit initiatief. We bevinden ons op dit moment namelijk nog in de doorgroeifase. Door de zichtbaarheid op MAEX kregen we laatst een mailtje van een fonds uit Amsterdam-Zuid dat graag met ons in gesprek wil.’

Dit initiatief leert veel door simpelweg te doen. ‘Maar we kunnen zeker nog wel hulp gebruiken. Bijvoorbeeld bij het onderzoeken van het effect, omdat wij de resultaten van wat wij doen belangrijk vinden. Een betere organisatiestructuur is daarbij ook wenselijk’, geeft Annemarie aan.