Platform voor buurtontwikkeling

Boefjes & Barista’s: koffiebar voor jong en oud

Hoe overleef je als buurtinitiatief de coronacrisis?
Interview
afbeelding van Claire Blom  
10 juni 2021
doos vol groetjes van boefjes

Is de coronacrisis funest voor de sociale binding in de wijk? Of weten sociale initiatieven het hoofd boven water te houden? Claire Blom blikt terug met Carlijn van den Berge, initiatiefneemster van een bijzondere koffiebar dat generaties verbindt, ook tijdens corona.

5 minuten

Elke ochtend veranderde de sfeervolle serre in het restaurant van Woonzorgcentrum Nieuwehagen in Den Bosche wijk de Muntel in een kindvriendelijke plek waar Boefjes en Barista’s een ‘bakkie geluk’ serveerden. Carlijn van den Berge, de initiatiefneemster, beoogt met dit pop-up koffiebar verbinding te maken tussen ouders van jonge kinderen en de oudere bewoners van het woonzorgcentrum. Er lopen gastvrouwen rond die een fijne sfeer creëren en helpen het eerste contact te leggen. De bewoners van het woonzorgcentrum kunnen er praten, (voor)lezen en spelen met kinderen en de ouders. Ouders van jonge kinderen vinden ook onderling contact met elkaar. 

Op deze manier de wijk naar het (woonzorg)huis halen, blijkt al snel een populair concept te zijn. De koffiebar trekt veel bezoekers. Zoveel dat Carlijn wilde uitbreiden naar een tweede locatie. Die vond ze, vlak voordat de coronapandemie, bij woonzorgcentrum De Taling in de wijk de Schutskamp. ‘Maar helaas, door de komst van corona kon Boefjes en Barista’s in De Taling maar een week open zijn’, vertelt Carlijn. Ondertussen sloot de eerste locatie.

Coronaproofvariant

Het vertrek van Boefjes en Barista’s uit de wijk de Muntel viel niet in goede aarde bij de vele vaste bezoekers. Carlijn: ‘De locatie Nieuwehagen kreeg veel reacties van ouderen en families die het erg vonden dat Boefjes en Barista’s verdween uit het woonzorgcentrum. Dat het zou stoppen moest niet de bedoeling zijn. Voor de gemeente is het belangrijk dat dit soort initiatieven bestaan en gebruik maken van locaties die er al zijn. Vervolggesprekken hebben vanwege corona niet meer plaatsgevonden. Ondertussen staat de start van Boefjes in De Taling on hold. Want de verzorgingshuizen zijn nog in crisismodus. De uitdaging voor Boefjes en Barista’s: hoe blijven we in beeld en hoe houden we het contact tussen alle betrokkenen?’ 

‘Aan de start van de coronacrisis bemensten de gastvrouwen - die normaliter de gangmakers zijn in het gesprek - het bestaande winkeltje met basisbenodigdheden van De Taling. Bewoners mochten vanaf 9 maart (2020 - red.) hun woning niet meer uit, dus we zijn gelijk begonnen met het thuisbezorgen van boodschappen aan de voordeur. Bewoners konden bellen in de ochtend en doorgeven wat zij nodig hadden. For the time being, dachten we toen. Niemand had gedacht dat de coronacrisis meer dan een jaar zou duren. Maar dit hebben we 10 maanden gedaan’, vervolgt Carlijn.

Hoe blijven we in beeld en hoe houden we het contact tussen alle betrokkenen?

 

‘We maakten ook altijd een praatje. Zo was er ook een bewoner die elke dag belde voor een blikje cola. Dat had hij niet echt nodig natuurlijk, maar hij vond het zo leuk om een praatje te maken met mensen die niet hoofdzakelijk kwamen voor de verzorging. Sta erbij stil dat mensen weken lang hun kamer niet mochten verlaten en enkel zorgpersoneel spraken. Het gaat niet om het drinken van het ene kopje koffie of om het blikje cola, maar om het gesprek dat daarmee tot stand komt.’

Penvriendschappen 

Met een glinstering in haar ogen vervolgt Carlijn: ‘We zijn in diezelfde periode ook met Groetjes van Boefjes gestart. De boefjes [de kinderen - red.] maken een knutselwerkje, tekening of kaart en die bezorgen wij dan bij de ouderen. Daarvoor zetten we inzamelpunten op bij acht vrijwilligers in verschillende wijken door de stad. We brachten dat in eerste instanties aan 150 bewoners van De Taling knutselwerkjes. Uiteindelijk hebben we bijna 1200 bewoners van negen woonzorgcentra door heel de stad blij kunnen maken met Groetjes van Boefjes.’  Er zijn volgens Carlijn inmiddels al meer dan 3000 groetjes bezorgd. ‘Aan de hand van de seizoenen en feestdagen kregen de werkjes ook een thema. Denk aan eierdopjes met Pasen of aan herfsttekeningen.’ 

‘Het leuke is dat er penvriendschappen zijn ontstaan tussen gezinnen met kleine kinderen en de ouderen. ‘Oh, ik heb weer een knutselwerkje van Tess, kan ik niet iets terug sturen?’, kregen we te horen. We kenden de gezinnen die knutselwerkjes stuurden, dus via de naam konden we zo weer zorgen dat de post van de ouderen aan het juiste adres terechtkwam. Ook van de woonzorgcentra die ons nog niet kenden, kregen we veel post terug. Het terugschrijven is een aanleiding voor ouderen om iets te ondernemen.’

Wat maakte dat Boefjes en Barista’s coronacrisis zo succesvol door kwam?

  • Een sterke community. De vrijwilligers van toen zijn de vrijwilligers van nu. Bezoekers zijn betrokken bij het initiatief.
  • Kwartiermaker die vol overgave en enthousiasme werk maakt van Boefjes en Barista’s en kansen blijft zien.
  • Zorgcentra die bereid zijn te financieren, de wijk in huis willen halen maar ook het concept kunnen implementeren.
  • Spreek de doelgroep aan! De uitstraling van een hippe koffietent spreekt jonge ouders aan om te komen naar een koffieochtend.

Boefjes en Barista’s gaat weer open wanneer dat mogelijk is en in de tussentijd gaan ze door met Groetjes van Boefjes en penvriendschappen die ontstaan zijn. 

Dit is een verkorte versie van een artikel dat op de website van Movisie verscheen.

Lees meer: